Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 6 kwietnia 2020

Miron Białoszewski: Pamiętnik z powstania warszawskiego.

Powstanie warszawskie to nie tylko żołnierze Armii Krajowej walczący z okupantem. To również ludność cywilna, która musiała odnaleźć się w sytuacji. Fragmenty zaznaczone kolorem zielonym wpisz do zeszytu, temat - tytuł wpisu.

Chciałem, żeby wszyscy się dowiedzieli, że nie wszyscy strzelali, chciałem napisać o powszechności powstania.
W sieci znajdziesz mnóstwo wspomnień - powstańców i tych, którzy nie walczyli - jeśli jesteś zainteresowany tematem, zachęcam do szperania. Waarto zwrócić uwagę na film "Powstanie warszawskie", produkcja non-fiction, która powstała z autentycznych kronik filmowych z 1944 r.

Bohater dzisiejszej lekcji - MIRON BIAŁOSZEWSKI - był jednym z warszawiaków, z którymi nikt nie konsultował decyzji o rozpoczęciu powstania. Miał 22 lata. W swoim utworze (spisanym długo - dokładnie 23 lata po wydarzeniach, o których wspomina), zawiera opis codziennego życia cywila w czasie powstania.
Przez dwadzieścia lat nie mogłem o tym pisać. Chociaż tak chciałem. I gadałem. O powstaniu. Tylu ludziom. Różnym. Po ileś razy. I ciągle myślałem, że mam to powstanie opisać, ale jakoś przecież o p i s a ć. A nie wiedziałem przecież, że właśnie te gadania przez dwadzieścia lat […]– bo to jest największe przeżycie mojego życia, takie zamknięte – że właśnie te gadania, ten oto sposób nadaje się jako jedyny do opisania powstania. 
  Przez dwadzieścia lat ten temat mnie gniótł. Myślałem o formie, ale było za blisko, albo za dużo rzeczy się pamiętało. Wydawało mi się, że to nieprzekładalne na język, rzecz ciągle otwarta, nie do zamknięcia w formie. A potem już wiedziałem, że to ma być proste, poza sprawą formy. Po prostu siąść i pisać.

Więcej informacji o genezie "Pamiętnika" znajdziesz tutaj ( dla chętnych).

Jak wyglądał początek powstania wg Białoszewskiego? zapoznaj się z tym materiałem.
Suchary czy życie? - czyta sam autor (6minut)

- PAMIĘTNIK A DZIENNIK - narracja pierwszoosobowa, daty; dziennik - uzupełniany na bieżąco (co nie znaczy codziennie), dziennik - pisany PO UPŁYWIE WIELU LAT (będzie wiec bardziej ogólny, autor=narrator zna konsekwencje podjętych przed laty decyzji),

- styl potoczny: krótkie zdania, zdania urwane, równoważniki, błędne konstrukcje (anakoluty)*, wyrazy dźwiękonaśladowcze, powtórzenia, słownictwo potoczne - kolokwializmy, neologizmy, wyliczenia, wykrzykniki, pytania retoryczne

POLECENIE
Zapoznaj się z fragmentem utworu - podręcznik od s. 222.  
zadanie 1. Wypisz po jednym przykładzie środków stylistycznych, które wypisałam wyżej wg wzoru:
nazwa środka - przykład - funkcja w tekście
zadanie 2. Dlaczego Białoszewski zdecydował się na taki styl? Zobacz żółte pole w zadaniu 3. 2. 226.
Mówimy przecież o poecie, który jest absolutnym MISTRZEM neologizmów. Zapoznaj się choćby z jego wierszem "Mironczarnia":

męczy się człowiek Miron męczy
znów jest zeń słów niepotraf
niepewny cozrobień
yeń

kontekst
 - Warszawa przed wojną   [ok.20 min. - dla chętnych]
- "Miasto ruin" - widok Warszawy, a właściwie tego, co z niej zostało, z lotu ptaka... 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz