Szukaj na tym blogu

środa, 15 kwietnia 2020

15 kwietnia - 7a: Jakie uniwersalne treści zawiera przypowieść o synu marnotrawnym?

Obrazem Boscha będziemy się zajmować przez kilka kolejnych lekcji.
- rozpoznajesz przypowieść,
- formułujesz morał,
- redagujesz opis obrazu,
- redagujesz opis przeżyć,
- wiesz, na czym polega uniwersalny charakter utworu,
- poprawnie stosujesz frazeologizm syn marnotrawny.

cz.1.
Przypowieść o synu marnotrawnym znamy, ale przypomnijmy ją sobie - s. 154. w podręczniku. Wczytaj się w przypisy: jakie znaczenie dla Izraelitów miała świnia, jakie pierścień i szata, jakie sandały. Na stronie 155. znajdziesz wyjaśnienie, jakie  zasady złamał ojciec, wybiegając synowi naprzeciw.

Spójrzmy na nią jak na historię człowieka - przypominam, że przypowieść jako gatunek literacki odczytujemy na dwóch poziomach - przenośnym, niosącym uniwersalne, ponadczasowe prawdy i dosłownym - jako historię zaczerpniętą z życia


O czym, Twoim zdaniem, opowiada historia syna marnotrawnego? Uzasadnij odpowiedź:
- o wybaczeniu i rodzicielskiej miłości?
- o skrusze i pokorze?
- o zazdrości (spójrzcie na starszego syna)?
- o wolności?

Zapisz w zeszycie temat, a następnie:
1. odpowiedź na powyższe pytanie,
2. streszczenie przypowieści.
3. Na czym polega uniwersalność przypowieści?*
4. Korzystając z podanych niżej podpowiedzi, udowodnij, że historia syna marnotrawnego jest przypowieścią.
5. Jakie znaczenie ma frazeologizm syn marnotrawny? [s. 156.




Przypowieść to gatunek dydaktyczny (definicję znajdziesz też na s. 155).
Cechy:
  • uproszczona fabuła, 
  • schematyczne postaci, 
  • brak jasno określonego czasu i miejsca akcji, 
  • uniwersalizm, 
  • obecność alegorii i symboli. 
  • morał



cz.2. 
Jeszcze jedna interpretacja. Wysłuchaj.
Czy rzeczywistość, w której znalazł się syn marnotrawny, pasuje do Biblii, czy raczej czasów nam współczesnych [tekst - klik]?

Jestem młody, nie mam nic i mieć nie będę.
Wokół wszyscy na wyścigi się bogacą,
Są i tacy, którym płacą nie wiem za co,
Ale cieszą się szacunkiem i urzędem,
Bo czas możliwości wszelakich ostatnio nam nastał...
Mogę włóczyć się i żyć z czego popadnie,
Mogę okraść kantor, kościół czy przekupkę,
Żyć z nierządu albo doić chętną wdówkę,
Paradować syty i ubrany ładnie -
A chyłkiem jak złodziej o zmroku wymykam się z miasta...
Mogłem uczyć się na księdza lub piekarza
(Duch i ciało zawsze potrzebują strawy),
Na wojaka mogłem iść i zażyć sławy,
Co wynosi i przyciąga bo przeraża,
A młodość to ponoć przygoda, a wojsko to szkoła...
Mogłem włączyć się do bandy rzezimieszków,
Niepodzielnie rządzić lasem lub rozstajem,
Zostać mnichem i dalekie zwiedzać kraje,
Rozgrzeszając niespokojne dusze z grzeszków,
A chyłkiem przez życie przemykam i drżę, gdy ktoś woła...
Jestem młody, jestem nikim - będę nikim.
Na gościńcach zdarłem buty i kapotę.
Nie obchodzi mnie co będzie ze mną potem,
Tylko chciałbym gdzieś odpocząć od paniki,
Co goni mnie z miejsca na miejsce o głodzie i chłodzie...
Ludzie, których widzę - stoją do mnie tyłem:
Ten pod bramą leje, ów na pannę czeka.
Nawet pies znajomy na mój widok szczeka...
Sam się z życia nader sprawnie obrobiłem,
Więc chyłkiem powracam do domu o zmroku - jak złodziej.
Jakaś ciepła mnie otacza cisza wokół,
Padam z nóg i czuję ręce na ramionach,
Do nóg czyichś schylam głowę, jak pod topór.
Moje stopy poranione świecą w mroku,
Lecz panika - nie wiem skąd wiem - jest już dla mnie skończona...

Słowa: Jacek Kaczmarski
Muzyka: Przemysław Gintrowski


Jej inspiracją był obraz pt. Wędrowiec Hieronima Boscha:
1. Kliknij tu  (to strona poświęcona w całości twórczości tego artysty, pozwala na dowolne powiększanie wybranego obszaru), a następnie na obraz, o którym wspominam wyżej, 
2. Przyjrzyj się detalom - Bosch naszpikował obraz symbolami:
- puszczyk,
- dzięcioł/sikorka,
- karczma,
- para w drzwiach,
- gość załatwiający potrzeby fizjologiczne,
- furtka,
- warczący pies,
- tańcząca para i grajek pod drzewem,
pomocne strony:
 - strona muzeum
- wiki

[- Bosch namalował więcej niż jeden obraz o tym samym tytule - klik]


cz. 3. 
Opisz obraz Boscha. Skorzystaj z podpowiedzi zamieszczonych w podręczniku - s. 172-173.
Wymagania znajdziesz w panelu zadań domowych (Librus).



cz.4.
Zredaguj opis przeżyć - podręcznik., s. 156, szczegóły podam w późniejszym terminie.
Skorzystaj z podpowiedzi zamieszczonych tutaj

Przydatne mogą okazać się również te strony: 1 i 2 oraz 3 (tu bank słówek).

* czy była ona aktualna tylko dawno temu w Izraelu czy jej przesłanie pozostaje aktualne?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz