Cele lekcji:
- rozpoznajesz związki frazeologiczne,
- wiesz, jak zbudowana jest definicja słownikowa
Fragmenty oznaczone kolorem niebieskim przepisz do zeszytu.
1.
FRAZEOLOGIZM - połączenie dwóch wyrazów, w wyniku którego otrzymujemy znaczenie przenośne (metaforyczne); mnóstwo frazeologizmów poznałeś w klasie piątej przy okazji omawiania mitów, taka np. pięta Achillesa - słaby punkt
Możesz sprawdzić swoja wiedzę tutaj.
POLECENIE
Przepisz do zeszytu frazeologizmy z zadania 2. s. 140 , podaj ich znaczenie, możesz skorzystać z tego słownika.
Sprawdź się - klik!
2.
DEFINICJA SŁOWNIKOWA
Otwórz podręcznik na stronie 141 i zapoznaj się z zawartością szarego pola.
Jak zbudowana jest definicja w słowniku? Wymień 5 elementów - zapisz je w zeszycie.
POLECENIE
Wykonaj (ustnie) ćwicz. 4a s. 141
ZADANIE
Wybierz dwa słowa (spośród tych, które zaznaczyłeś jako ośrodki frazeologizów) i korzystając ze słownika znajdź związki frazeologiczne, w których te wyraz występują. Zapisz w zeszycie kilka przykładowych związków do każdego z wyrazów.
PRZYKŁAD: dać komuś wolną rękę - ręka; ciężka ręka, gołe ręce, umywać ręce, bronić się rękami i nogami przed czymś
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz