Dzień dobry.
Po tej lekcji potrafisz:
- WSKAZAĆ IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK
ZDANIA
- STOSUJESZ WŁAŚCIWE FORMY
IMIESŁOWÓW
- STOSUJESZ POPRAWNY ZAPIS
INTERPUNKCYJNY
- ROBISZ WYKRES WYPOWIEDZENIA Z
IMIESŁOWOWYM RÓWNOWAŻNIKIEM ZDANIA
W zeszycie dopisz datę do poprzedniego tematu.
Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami. Po co wymyślono imiesłowowe równoważniki zdania?
Pozwalają uniknąć powtórzeń, są krótsze niż odpowiadające im zdania złożone podrzędnie,
no i elegancko brzmią ;)
- Kiedy w zdaniu widzisz formę zakończoną na - ąc albo -wszy/-łszy, która jest imiesłowem przysłówkowym (patrz poprzednia lekcja), wiedz, że masz przed sobą z dużą dozą prawdopodobieństwa IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK ZDANIA.
- Kiedy możemy go użyć?
Ano wtedy, kiedy JEDEN wykonawca
wykonuje DWIE czynności. Może te czynności wykonywać JEDNOCZEŚNIE albo KOLEJNO
- jedna po drugiej.
obejrzyj filmik: KLIKNIJ!
- Nieco grafiki, czyli wykresy: pamiętasz schodki – czyli wykresy zdań złożonych podrzędnie? Tu jest podobnie, ale łatwiej 😊
Ta część wypowiedzenia Z IMIESŁOWEM [czyli imiesłowowy
równoważnik zdania] zawsze jest NIŻEJ [jest podrzędna], w żaden sposób o nią nie
pytamy, a zaznaczamy linią falistą.
Między członem podrzędnym a nadrzędnym ZAWSZE musi się znajdować
przecinek.
SPRAWDŹMY TEORIĘ W PRAKTYCE – wykonaj ćwiczenie, które
znajdziesz tu, a później zrób zadania, które się do niego odnoszą.
Dobierając właściwy imiesłów, pamiętaj,
że:
- imiesłowy współczesne [-ąc] oznaczają czynność,
która odbywa się jednocześnie z inną czynnością (czyli te czynności są wobec
siebie współczesne – czyli dzielą jeden czas),
- imiesłowy uprzednie
[-wszy/łszy] oznaczają czynność, która już się skończyła.
Spójrz też na poniższe wypowiedzenia – są
błędne, mamy dwie czynności, ale nie wykonuje ich jedna osoba:
Wchodząc do klasy, zadzwonił telefon.
Tu mamy dwóch wykonawców – zegar mógł dzwonić,
ale nie mógł wchodzić.
Deszcz padał, jadąc na rowerze.
Serio?
Zadania do ćwiczenia:
1.
przepisz do zeszytu wypowiedzi błędne (czyli te, które
po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania zostały bez pary).
2.
Pod każdym przykładem wyjaśnij, na czym polega ów błąd
(podpowiedzi znajdziesz w okienku z instrukcją, które pojawia się przed
uruchomieniem ćwiczenia).
INTERPUNKCJA JEST WAŻNA!
Zasada
jest taka, że czasownik i imiesłów nie mogą być w tym samym członie wypowiedzenia,
np.:
SŁUCHAJĄC wskazówek, DOTARŁ do celu.
Piotr, SKOŃCZYWSZY rozgrzewkę, RUSZYŁ przed siebie.
3.
Przepisz do zeszytu podane niżej trzy pary wypowiedzeń.
Wstaw przecinki W RÓŻNE MIEJSCA.
4. Porównaj sens wypowiedzi – przepisz te zdania
do zeszytu i wyjaśnij, na czym polega różnica w ich znaczeniu w zależności od
miejsc postawienia przecinka:
.
Pisząc uważnie nasłuchiwał
odgłosów docierających zza drzwi.
Pisząc uważnie nasłuchiwał
odgłosów docierających zza drzwi.
Śpiewając głośno przytupywał
nogą.
Śpiewając głośno przytupywał
nogą.
Idąc wolno podniósł rękę.
Idąc wolno podniósł rękę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz