Szukaj na tym blogu

piątek, 27 marca 2020

IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK ZDANIA


Dzień dobry. 

Po tej lekcji potrafisz:


- WSKAZAĆ IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK ZDANIA

- STOSUJESZ WŁAŚCIWE FORMY IMIESŁOWÓW

- STOSUJESZ POPRAWNY ZAPIS INTERPUNKCYJNY

- ROBISZ WYKRES WYPOWIEDZENIA Z IMIESŁOWOWYM RÓWNOWAŻNIKIEM ZDANIA




W zeszycie dopisz datę do poprzedniego tematu.
Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami. Po co wymyślono imiesłowowe równoważniki zdania? 

Pozwalają uniknąć powtórzeń, są krótsze niż odpowiadające im zdania złożone podrzędnie, 
no i elegancko brzmią ;) 

  1. Kiedy w zdaniu widzisz formę zakończoną  na  - ąc albo -wszy/-łszy, która jest imiesłowem przysłówkowym (patrz poprzednia lekcja), wiedz, że masz przed sobą z dużą dozą prawdopodobieństwa IMIESŁOWOWY RÓWNOWAŻNIK ZDANIA


  1. Kiedy możemy go użyć?

Ano wtedy, kiedy JEDEN wykonawca wykonuje DWIE czynności. Może te czynności wykonywać JEDNOCZEŚNIE albo KOLEJNO - jedna po drugiej.

obejrzyj filmik: KLIKNIJ!


  1. Nieco grafiki, czyli wykresy: pamiętasz schodki – czyli wykresy zdań złożonych podrzędnie? Tu jest podobnie, ale łatwiej 😊

Ta część wypowiedzenia Z IMIESŁOWEM [czyli imiesłowowy równoważnik zdania] zawsze jest NIŻEJ [jest podrzędna], w żaden sposób o nią nie pytamy, a zaznaczamy linią falistą.
Między członem podrzędnym a nadrzędnym ZAWSZE musi się znajdować przecinek.



SPRAWDŹMY TEORIĘ W PRAKTYCE – wykonaj ćwiczenie, które znajdziesz tu, a później zrób zadania, które się do niego odnoszą.



Dobierając właściwy imiesłów, pamiętaj, że:
-  imiesłowy współczesne [-ąc] oznaczają czynność, która odbywa się jednocześnie z inną czynnością (czyli te czynności są wobec siebie współczesne – czyli dzielą jeden czas),
- imiesłowy uprzednie [-wszy/łszy] oznaczają czynność, która już się skończyła.

Spójrz też na poniższe wypowiedzenia – są błędne, mamy dwie czynności, ale nie wykonuje ich jedna osoba:

 Wchodząc do klasy, zadzwonił telefon. 

 Tu mamy dwóch wykonawców – zegar mógł dzwonić, ale nie mógł wchodzić.

Deszcz padał, jadąc na rowerze. 
Serio?


Zadania do ćwiczenia:
1.     przepisz do zeszytu wypowiedzi błędne (czyli te, które po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania zostały bez pary). 


2.     Pod każdym przykładem wyjaśnij, na czym polega ów błąd (podpowiedzi znajdziesz w okienku z instrukcją, które pojawia się przed uruchomieniem ćwiczenia).


INTERPUNKCJA JEST WAŻNA!

Zasada jest taka, że czasownik i imiesłów nie mogą być w tym samym członie wypowiedzenia, np.: 



SŁUCHAJĄC wskazówek, DOTARŁ do celu.
Piotr, SKOŃCZYWSZY rozgrzewkę, RUSZYŁ przed siebie.


3.     Przepisz do zeszytu podane niżej trzy pary wypowiedzeń. Wstaw przecinki W RÓŻNE MIEJSCA. 

4.   Porównaj sens wypowiedzi – przepisz te zdania do zeszytu i wyjaśnij, na czym polega różnica w ich znaczeniu w zależności od miejsc postawienia przecinka:

 .

                        Pisząc uważnie nasłuchiwał odgłosów docierających zza drzwi.

                        Pisząc uważnie nasłuchiwał odgłosów docierających zza drzwi.

                                           Śpiewając głośno przytupywał nogą.

                                          Śpiewając głośno przytupywał nogą.

                Idąc wolno podniósł rękę.

               Idąc wolno podniósł rękę.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz